Duurzaamheidsdoelen gemeenten te versnipperd

Gemeenten hebben torenhoge ambities rondom duurzaamheid. De manieren waarop de lokale overheden hun doelen willen behalen, zijn echter zo versnipperd dat het gevaar dreigt dat ze niet worden bereikt. Als gemeenten een meer regisserende rol innemen, is de kans op slagen groter.

Ambitie  Dat stelt Boer & Croon op basis van een marktanalyse. Aan ambitie voor een duurzamer leefklimaat is totaal geen gebrek, weet Jan Gerben van den Berg senior consultant bij Boer & Croon op basis van de analyse. Zo heeft Rotterdam zich als doel gesteld de CO2-uitstoot in 2025 met vijftig procent te verlagen ten opzichte van 1990, en moet de stad in datzelfde jaar honderd procent klimaatbestendig zijn. Amsterdam wil in 2025 een reductie van CO2 hebben gerealiseerd van veertig procent ten opzichte van 1990. In 2040 moet in Den Haag alle energie duurzaam worden opgewekt, terwijl Eindhoven er voor gaat om tussen 2035-2045 klimaatneutraal door het leven te kunnen gaan.

Klimaatdoelstellingen   In de marktanalyse zijn zo’n twintig steden onder de loep genomen. ‘We hebben ons beperkt tot de grote steden omdat daar de meeste impact in het bijdragen aan de klimaatdoelstellingen valt te verwachten. Ook zijn dit gemeenten die meer budget tot hun beschikking hebben om een actief beleid te voeren op het regisseren van het halen van de klimaatdoelstellingen’, aldus Van den Berg. Ook Apeldoorn, Tilburg, Nijmegen en Utrecht zijn onderzocht. ‘Deze steden bevestigen het beeld van de genoemde steden in de marktanalyse.’

Biomassa  De wijze waarop de ambities moeten worden bereikt, is in elke stad anders geregeld. Amsterdam wil dat bijvoorbeeld via drie pijlers doen: energiebesparing, duurzame energieopwekking en efficiënt fossiel. Eindhoven heeft 76 projecten gedefinieerd langs eveneens drie lijnen: kwaliteit in bouwen en wonen, klimaatbeleid en duurzaam ondernemen. Den Haag heeft zeven speerpunten benoemd – waaronder zonne-energie, biomassa en warmte-koude opslag- en daarop een actieprogramma gebaseerd.

Weinig bekendheid  Alle ambities ten spijt, de veelheid aan doelstellingen en projecten genieten nog weinig bekendheid. Dat verkleint de slagingskans ervan. Burgers, bedrijven en (kennis)instellingen weten veelal niet welke duurzaamheidsdoelstellingen er in hun gemeente zijn, en hoe ze daar een steentje aan kunnen bijdragen. Terwijl steeds meer bedrijven en particulieren zelf het initiatief nemen om een duurzaam project te starten. ‘Het is voor lokale overheden belangrijk de wensen van die initiatiefnemers in kaart te brengen, zodat zij sturing kunnen geven aan die projecten’, stelt Van den Berg.

Verschillende belangen  ‘Daarnaast hebben we geconstateerd dat gemeenten en provincie geregeld verschillende belangen hebben, waardoor brede initiatieven nog onvoldoende van de grond komen’, vervolgt Van den Berg. ‘Een gemeente kijkt vanuit haar taak en doelstelling voornamelijk naar ontwikkelingen en/of maatregelen in de eigen gemeente, terwijl de provincie begrijpelijkerwijs breder kijkt. De provincie kan ontwikkeling van een gebied willen, die in tegenstrijd kan zijn met klimaatdoelstellingen van een gemeente. Elkaar hier meer in opzoeken vanuit de gedachte om op onderdelen samen te werken, ontbreekt nog wel eens.’ Kortom: er is meer sturing nodig bij duurzaamheidsprojecten.

Rendement  Als gemeenten een meer regisserende rol oppakken, kan effectiever worden opgetreden, meent Boer&Croon die gemeenten onder meer adviseert projecten op een logische wijze te clusteren. ‘Daarmee creëer je meer zichtbaarheid en kunnen verschillende partijen eenvoudiger met elkaar worden verbonden. Hierdoor neemt het rendement van de initiatieven toe en wordt de zichtbaarheid voor de burger vergroot.’

Van den Berg denkt aan vier clusters: smart home (energieproducent van de toekomst), smart kantoor (kantoor van de toekomst, het nieuwe werken), smart wijk (de wijk van de toekomst) en energie-innovatie algemeen.

(Bron: http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/nieuws/duurzaamheidsdoelen-gemeenten-te-versnipperd.7914211.lynkx)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s