De kracht van complimenten

Op 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Een sympathieke poging de klagerige  volksaard van Nederlanders te veranderen. Want helaas benoemen we vaker wat nog niet goed gaat, dan dat we een compliment geven over wat iemand wel goed deed. En dat is jammer. Want uit onderzoek blijkt dat het waarderen van je menselijk kapitaal je organisatie enorm vooruit helpt.

Onderzoek Onderzoek van McKinsy maakt duidelijk dat niet geld, maar aandacht en complimentjes het meest motiveren. De Amerikaanse psycholoog William James zei aan het begin van de 19e eeuw al dat ‘De diepst menselijke behoefte, is de behoefte gewaardeerd te worden’. En voor dat waarderen bestaat een eenvoudige en goedkope vorm: complimenteren. Complimenteren is de krachtigste vorm om de sfeer in een organisatie te verbeteren en de prestaties van medewerkers te verhogen. Er blijkt enorme behoefte aan deze vorm van bekrachtiging. Uit onderzoek van het Institut für Medizinische Soziologie in Düsseldorf blijkt zelfs dat het gevoel onvoldoende terug te krijgen voor geleverde inspanning desastreuze lichamelijke en psychische gevolgen kan hebben zoals depressies, hartziektes en verslavingen.

Positieve bekrachtiging Complimenten halen het beste naar boven, omdat ze het beste benoemen. Het maakt op een positieve manier duidelijk welk gedrag gewaardeerd wordt. En de ontvanger zal het gewenste gedrag daardoor vaker willen vertonen. In tegenstelling tot negatieve bekrachtiging (straf, sancties) die voortkomen uit angst, hebben ze een duurzaam effect (Tijdschrift voor Management Development, voorjaar 2009).

Juist nu De Nationale Complimentendag komt op een uitgelezen moment. Door de recessie vragen werkgevers meer van hun personeel dan ooit tevoren. Willem van Rhenen van 365 stelt dat ‘De helft van de mensen die nu ziek is, dat is geworden doordat zij niet de energie en voldoening uit hun werk halen die bescherming biedt tegen psychische en lichamelijke klachten’.

Door de crisis is de ruimte voor financiële prikkels sterk verminderd. Juist nu is het dus zaak dat leidinggevenden personeel motiveren met welgemeende complimenten. Van Rhenen: ‘Daarvoor moeten ze wel weten wat hen enthousiast maakt, want werknemers veranderen in de loop der jaren’.

Praktische tips Hoe doe je dat eigenlijk, complementeren?

  • Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat een compliment persoonlijk en oprecht is;
  • Communiceer daarbij altijd vanuit de ‘ik-vorm’
  • Complimenteer iemand persoonlijk. Een compliment aan een hele groep komt bij niemand aan;
  • Maak concreet wat je bijzonder vindt. Dus niet ‘omdat je zo’n goede vriend bent’, maar ‘omdat je altijd voor me klaar staat wanneer ik je nodig heb’;
  • Doe het op een manier die bij jou past;
  • Doe het op een manier die bij een ander past;
  • Overdrijf niet, dat komt onnatuurlijk over.

En het ontvangen van een compliment?

  • Simpel, gewoon ‘Dankjewel’ zeggen;
  • Ga je niet verontschuldigen en bagatelliseer je prestatie niet. Daarmee haal je het compliment weer onderuit.

Meer informatie over de Nationale Complimentendag vind je op www.nationalecomplimentendag.nl.

(Bron: arboonline.nl)

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s