“Ik streef ernaar mensen verder te helpen in hun leven”

Klantmanager is een ontzettend veelzijdig beroep. De ene keer voel ik me een sociaal werker, de andere keer een detective,  dan weer een accountant of politieagent. Dat komt omdat je met zoveel verschillende soorten mensen te maken hebt. Je krijg hele leuke klanten aan je bureau, maar ook gefrustreerde mensen, verdrietige mensen, gesloten mensen, zieke mensen, fantasten en regelrechte oplichters.

De uitdaging is om steeds weer onbevooroordeeld het gesprek in te gaan en proberen te achterhalen wat iemands probleem is, en wat de oplossing zou kunnen zijn. Er is een reden waarom iemand een WWB-uitkering nodig heeft. Vaak kun je daar als klantmanager iets aan doen. De kunst is om de goede aanpak te vinden en dat is maatwerk, iets dat je leert in de praktijk, door ervaring. En dan moet je soms maatschappelijk werker zijn, en soms agent.

Als je een overzichtelijk vak zoekt, met duidelijke regels, zwart-wit: word dan geen klantmanager. Zeker qua doelmatigheid lijkt het wel alsof er alleen maar uitzonderingen zijn, geen regels. Wat dat betreft is de rechtmatige kant iets overzichtelijker. Je hebt de wet en het gemeentelijk beleid en daarmee kun je grotendeels uit de voeten. Maar ook hier stuit je soms op grensgevallen, afwijkingen, rare situaties.

 Toen ik nog trainee was ging ik een keer op huisbezoek bij een alleenstaande moeder met vijf kinderen die bijzondere bijstand voor meubels had aangevraagd. Pas toen we alweer in de auto terug zaten keken we elkaar eens aan. Hoeveel kinderen heb jij eigenlijk gezien? Hoeveel slaapkamers? Naar bleek waren twee van haar kinderen pas ontvoerd naar Egypte. Niet alleen waren er dus twee kinderbedjes minder nodig, maar op zo’n moment valt rechtmatigheid automatisch samen met doelmatigheid en wordt het tijd voor een heel ander soort gesprek. 

Zoals je, andersom, tijdens re-integratiegesprekken altijd bedacht blijft op mogelijke fraudesignalen. Ik herinner me een jong meisje dat in de schuldsanering zat. Toen ik vroeg naar haar telefoonnummer zei ze: dat moet ik even opzoeken, waarop ze niet één, maar twee glanzend nieuwe iPhones uit haar binnenzak haalde. Wat mij betreft zijn doelmatigheid en rechtmatigheid nauw met elkaar verweven. Als klantmanager streef ik ernaar mensen verder te helpen in hun leven, het liefst richting werk als dat lukt, maar twee ochtendjes vrijwillig kleding sorteren als stap in de goede richting is ook prima. Dat is mijn persoonlijke drive voor dit beroep. Soms moet ik klanten daarvoor steunen en motiveren, maar soms werkt straffen en uitsluiten beter. En dat maakt dit vak dus zo veelzijdig.

Geschreven door: Arthur Frieswijk, Klantmanager recht- en doelmatigheid

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

