Informatie voor onze aankomende klantmanagers!

In mijn loopbaan als docent met beperkte lesuren kwam in 1996 de mogelijkheid mezelf te laten scholen als bijstandsmaatschappelijk medewerker door een samenwerking van Kock & Partners en Sociale Zaken en Werkgelegenheid in Rotterdam. Ik heb gretig gebruik gemaakt van deze unieke kans.

Het intensieve theoriegedeelte in Rotterdam duurde 3 maanden en daarna heb ik 4 maanden stage gelopen op een kantoor van de Dienst Werk en Inkomen in Amsterdam. Na mijn scholing heb ik nog 4 jaar op verschillende kantoren in Amsterdam mijn kennis kunnen bekwamen. Daar ben ik echt in het diepe gegooid en het was een ontzettend goede leerschool waar ik de opgedane kennis over de Sociale zekerheid in de praktijk heb leren uitvoeren.

Werken als klantmanager en inkomensconsulent is boeiend omdat het een beroep is waar veel uiteenlopende zaken op je af komen en geen een situatie is dezelfde als de andere. Je werkt met allerlei types mensen en het dienstverlenende aspect spreekt mij vooral aan. Het hebben van de verantwoordelijkheid over hun financiële kant (inkomen) en begeleiding op de arbeidsmarkt (werk) en verwijzing naar hulpverlenende instanties (zorg) is interessant en je kan altijd met collega’s een zaak bespreken. Samenwerken in dit vak is heel belangrijk.

Banen als klantmanager bij een gemeente zijn vaak voorhanden. In 2001 heb ik een overstap gemaakt naar het beroep werkcoach bij het Uwv Werkbedrijf en deze stap had ik niet zonder de gevolgde scholing en baan als bijstandsmaatschappelijk medewerker kunnen maken.

Werken in de Sociale zekerheid is een combinatie van enerzijds zakelijk gericht bezig zijn, omdat je het beheer over het inkomen van de klant hebt en je moet snel kunnen werken vanwege het hebben van een grote caseload en anderzijds kan je mensen helpen met hun inkomen, kortom een heel intensief en leuk beroep.

 Geschreven door: Simone Dezaire, werkcoach UWV

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

